Om mig

Mitt foto
Jag, Christina Berggren och min make Hans har drömt om att göra en längre segling i många år. Hittills har vi seglat Östersjön kors och tvärs från norr till söder. Alla seglingar utom en har skett på sommarsemesterveckor. Den sista seglingen, 2016, tog tre månader. Vi gick norrut upp till Töre i Norrbotten. Rundade bojen där och seglade sedan finska sidan söderut från Valsörarna och Wasa, via Åland och hem. En magisk sommar. Under många år har vi åkt till OSK, oceanseglarklubben, i Stockholm. Lyssnat på spännande och lärorika föredrag från de som redan varit ute eller fortfarande är ute på sina seglatser. Säkerhet, teknik, sjukvård ombord, har varit givande ämnen. Även diskutioner om relationer ombord. Vi var med och startade en lokal förening till OSK, i Västerås. OSK Mälardalen fortsatte i samma anda. Intresset för långsegling var stort. Efter 6 år måste vi lägga ner. Vi behövde tid att förbereda och planera för vår egen segling.

2019-06-08

Lördag 8/6 2019 Arrecife

Vi lossar förtöjningarna kl 10:00 efter 15 dagar på La Graciosa. Vi har trivts där och tiden gick fort. Det var en så skön avslappnad atmosfär.
Det blåser ca 7-8ms upp till 14 i byarna. Det går bra tills vi kommer och ska runda Lanzarotes klippor. Här möter vi högre vågor som rullar in snett från sidan. Då slår sjösjukan till.


 Jag lyckas hålla mig ganska länge med att andas långsamt in och ut. Men nej Tillslut hänger jag över relingen i alla fall. Som tur är lättar det så småningom och jag kan se den långsträckta kusten där vulkanerna avlöser varandra.


 Vi närmar oss Arrecifes yttre hamn. Hans ropar upp hamnkontoret och de vill veta hur länge vi ska stanna. Det har betydelse för var vi får båtplats någonstans. Hur läge vi ska stanna beror på vädret menvi seglar innan juli.





















Det är en ganska stor hamn och väl skyddad.






















Här ligger hon nu.

























Kanariska flaggan är hissad under den spanska.

























Vi går på en kort promenad. Konstverk i hamnen










































De små båtarna är en typisk syn för Arricife.

Det är en livlig strandpromenad. Massor av restauranger
Vi är hungriga och väljer något som vi inte ätit på länge. Godaste hamburgare jag ätit med ost, friterade lökringar pommes och coldslaw. Gott! Vi hade inte ätit sedan frukost.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Söndag 21/11 ARC starten

Ska försöka ge några ögonblicksbilder från ARC starten idag. Första start gick 12:30, sedan med 15 minuters mellanrum, i tre omgångar.   Av ...