Om mig

Mitt foto
Jag, Christina Berggren och min make Hans har drömt om att göra en längre segling i många år. Hittills har vi seglat Östersjön kors och tvärs från norr till söder. Alla seglingar utom en har skett på sommarsemesterveckor. Den sista seglingen, 2016, tog tre månader. Vi gick norrut upp till Töre i Norrbotten. Rundade bojen där och seglade sedan finska sidan söderut från Valsörarna och Wasa, via Åland och hem. En magisk sommar. Under många år har vi åkt till OSK, oceanseglarklubben, i Stockholm. Lyssnat på spännande och lärorika föredrag från de som redan varit ute eller fortfarande är ute på sina seglatser. Säkerhet, teknik, sjukvård ombord, har varit givande ämnen. Även diskutioner om relationer ombord. Vi var med och startade en lokal förening till OSK, i Västerås. OSK Mälardalen fortsatte i samma anda. Intresset för långsegling var stort. Efter 6 år måste vi lägga ner. Vi behövde tid att förbereda och planera för vår egen segling.

2018-06-28

28/6 Barfota promenad bland barr, kottar och myror

Idag tog vi sommarens första dopp. Solen värmer fint Får se om det går segla idag.  Nu transporterar vi oss för att komma till Kalmar. Klockan 09:30 lättar vi ankar.
Motorgång. När vi närmade oss Krokön utanför Västervik kändes vi att det var dags för en tidig kväll. Kom dit kl två. Lite mat  ett dopp så skulle vi ut på promenad. Hans gick barfota. Det började med lite klippor men vi ska ju se havet från  alla håll och  kanter så vi genade genom skogen. Barr, kottar och myror långt upp på benen. Hans blev allt ömmare under fötterna. 

Det blev en kännbar promenad. Vi såg inte havet från andra sidan .Vi hittade två små tjärnar i stället. Åter i båten blev det ett välbehövligt dopp och en fästingkontroll. Inga synliga denna gång. 
Vi hade en mysig skön eftermiddag. Lade oss tidigt. Hans somnade fort. Jag ligger vaken. Hör hur fallen börjar slå mot masten. Väckte Hans som fick fixa storfallet. Jag når inte dit. Han somnar om så fort det var gjort. Jag ska till att somna klockan är snart tio över ett, när nästa fall  börjar slå. Dirken denna gång. Jag upp och fixar den. Lägger mig igen. Det knakar och låter lite märkligt. Jag upp igen. Ut och kollar. Hör ingenting. Vinden har ökat. NV skulle det blåsa men svagt. Lägger mig håller på att somna  när det blir tydligt att vi slår mott stenhällen vid sidan av båten Vinden har ökat ännu mer. Väcker Hans igen. Det tar en stund innan han reagerar och fattar vad som sker.  Vinden ökar hela tiden. Den kommer från sidan och trycker kölen mot hällen. Vi försöker dra ut oss men det räcker inte. Det blir ett spring till slut. Precis när allt är klart vänder vinden till NO. Allt blir lugnt och stilla. Klockan är två. Det får bli tidig kväll någon annan dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Söndag 21/11 ARC starten

Ska försöka ge några ögonblicksbilder från ARC starten idag. Första start gick 12:30, sedan med 15 minuters mellanrum, i tre omgångar.   Av ...