Om mig

Mitt foto
Jag, Christina Berggren och min make Hans har drömt om att göra en längre segling i många år. Hittills har vi seglat Östersjön kors och tvärs från norr till söder. Alla seglingar utom en har skett på sommarsemesterveckor. Den sista seglingen, 2016, tog tre månader. Vi gick norrut upp till Töre i Norrbotten. Rundade bojen där och seglade sedan finska sidan söderut från Valsörarna och Wasa, via Åland och hem. En magisk sommar. Under många år har vi åkt till OSK, oceanseglarklubben, i Stockholm. Lyssnat på spännande och lärorika föredrag från de som redan varit ute eller fortfarande är ute på sina seglatser. Säkerhet, teknik, sjukvård ombord, har varit givande ämnen. Även diskutioner om relationer ombord. Vi var med och startade en lokal förening till OSK, i Västerås. OSK Mälardalen fortsatte i samma anda. Intresset för långsegling var stort. Efter 6 år måste vi lägga ner. Vi behövde tid att förbereda och planera för vår egen segling.

2019-05-23

Mot Kanarieöarna Söndagen den19/5- 23/5 2019

Väderprognosen säger att nu är det dags att släppa förtöjningarna. Kl. 09:50 bär det iväg i NV vind, 5m/s. Vi har ringt och pratat med nära och kära, som vi hoppas få kontakt med igen om 5 dagar.

Det blev en febril aktivitet när vi såg vår chans att fara över Atlanten till Kanarieöarna. Det är fullmåne och då blir inte nätterna så mörka. Vind och vågor ska föra oss framåt i en bra fart. Nu är det bara hoppas att inget oförutsett inträffar.
Morgonen är lite molnig. Det är skönt. Vi är taggade.

Det känns lite vemodigt att lämna Portimao. Vi har trivts så himla bra där. Vinkar farväl till vår plats i hamnen och vänder fören mot nya äventyr.

Storen hissas med hjälp av skruvdragaren.

Yes! Det fungerade.
Luften är disig och vinden sval. Solen tar sig fram vid tolvtiden.
Vi motorseglar. Vinden är lite för svag fortfarande. Vill inte gå under 5 knop. Kaffe med Maria kex. Inte Marie som hemma. Jo, de smakar likadant. De första delfinerna hoppar förbi oss.

Jag går upp på däck och byter den Portugisiska flaggan till den Spanska.

Solnedgången är vacker.

Väntar på att få se månen resa sig upp ur havet.  Det kommer ingen måne. Konstigt. De två första nätterna är det molnigt och disigt vilket döljer månen. Tredje natten är det helmörkt fast stjärnklart som vanligt under första passet på kvällen. Man hör vågornas brus och känner hur båten rör sig framåt. Ser inte seglen. Omkring halv tolv börjar horisonten ljusna och ett vitt klot höjer sig över horisonten.

Det var oväntat att den kom så sent. Andra passet blev ljust och fint. Månen lyste upp havet som en superstark strålkastare och bildade en mångata. Det var så vackert och skönt att kunna se havet.
Dagarna har varit disiga och molniga. Solen har varit framme korta stunder. Vi är tacksamma för det mer behagliga diset.

22/5 Hans sjunger för mig vid skiftbytet klockan 12.

Mot de tidiga morgontimmarna ökar vinden till 10-11 ms. I byarna åtminstone 14-15 m/s. Vågorna växer till sig och är ganska höga 3-4 meter uppskattar jag det till. Kanske mer.

Båten vinglar fram och tillbaka. För tillfället har vi storen uppe och en liten flik av genuan. Genuan snärtade och slog så hårt att det inte gick att ha den uppe.  Vi tog också två rev på storen och ökade genuan i stället.  Med full stor hade båten en tendens att gira på väg ner i vågdalarna.  Med minskad stor och ökad genua blev styrningen stabilare.

Under dagen roade vi oss med korsord och ljudbok när vi inte turades om att försöka sova. Vi har sovit 3-5 timmar och det har fungerat bra. Gungandet får oss att röra på oss hela tiden. Tur att vi har bra handtag inne i salongen. Trots dem slungas man ibland iväg tvärs över rummet.

Sen frukost idag och ännu en sång till mig. Uppvaktning med flagga och allt. Så ovanligt och härligt. Det var så fint. Blommorna är kanderade hibiscusblommor.

Vi går med 6-7 knop idag. Tidigare har det inte varit mer än 4-5 knop. Läns.
En liten fågel dyker upp och besöker oss. Sista gången vi såg den satt den och tittade på Hans 2 dm från honom.

Vi gjorde i ordning en liten ask med färskt vatten och lite solrosfrön till den. Tyvärr så såg vi den aldrig mer.
Det är inte mycket liv vi sett på havet hittills. Igår var det en flock måsfåglar som cirklade runt båten. En liten fisk såg jag hoppa. Detta pågick bara en liten stund. Sedan var det inget mer. Jo, alldeles innan vi såg land mötte oss en liten sköldpadda simmandes emot oss.

23/5
Natten var mörk. Månen skymdes av molnen. I natt som vi verkligen önskade oss månljus. Vi har tagit ner storseglet innan det mörknade. En liten flik av genuan utdragen.
Vinden ökar och havet liknar mer och mer ett fjällmassiv som rör sig upp och ner. Fjälltopparna kommer höga emot oss bakifrån. Strax innan den når fram höjer sig båten och vågen går under oss. Vi åker rutschkana ner på andra sidan. Vid Sidan om oss ser vi stora vågor som bryter och det ser ut som en lavin som forsar ner efter sidorna. Mäktigt.

Nu sover vi inte. Måste ha full koll på vågorna och att hålla båten i rätt vinkel mot vågorna.  Se till så att de inte bryter över sittbrunnen. Vi fick några duschar från sidan och bakifrån när vi inte hann med att parera.  Allt blir blött och salt. Det blev nödvändigt att titta lika mycket bakåt som framåt för att kunna styra bort från de värsta vågbrotten. Det blev nötter och russin som gav energi .

Sista waypointen innan målet Det grundar upp och Hans befarar att sjön kommer att bryta ännu mer.  Land i sikte. Hans såg det först. Det var Lanzarotes berg men strax dök även Graciosas vulkaner upp. Så underbart att se öarna.

Hans ropar upp hamnkontoret men fick inget svar. Efter 4 ggr gav han upp. Inte förrän vi var nästan inne blev vi uppropade och hänvisade en plats långsides vid en väntbrygga. Hamnvakten bad oss komma in i morgon eftersom hamnkapten slutat för dagen. Klockan var ca 15:oo

Så skönt att vara i hamn. Vi var trötta och hungriga. När vi skickat info till våra familjer att vi nått vårt mål sökte vi upp en dusch. Bara kallt vatten. Gick ut och åt. När vi kom tillbaka till båten minns vi knappt att vi lagt oss innan vi somnade.