Om mig

Mitt foto
Jag, Christina Berggren och min make Hans har drömt om att göra en längre segling i många år. Hittills har vi seglat Östersjön kors och tvärs från norr till söder. Alla seglingar utom en har skett på sommarsemesterveckor. Den sista seglingen, 2016, tog tre månader. Vi gick norrut upp till Töre i Norrbotten. Rundade bojen där och seglade sedan finska sidan söderut från Valsörarna och Wasa, via Åland och hem. En magisk sommar. Under många år har vi åkt till OSK, oceanseglarklubben, i Stockholm. Lyssnat på spännande och lärorika föredrag från de som redan varit ute eller fortfarande är ute på sina seglatser. Säkerhet, teknik, sjukvård ombord, har varit givande ämnen. Även diskutioner om relationer ombord. Vi var med och startade en lokal förening till OSK, i Västerås. OSK Mälardalen fortsatte i samma anda. Intresset för långsegling var stort. Efter 6 år måste vi lägga ner. Vi behövde tid att förbereda och planera för vår egen segling.

2019-03-16

16/3 Lördag

Vaknar till en solig morgon. Frukost och idag ska vi bara ta det lugnt. Janine, vår holländska båtgranne kom över och undrade om vi ville följa med ut och äta i kväll och lyssna på Fado. De har besök av vänner från Holland och har bokat bord. De visste att vi var intresserade av av att lyssna på Fado. Det var ett fint erbjudande och vi tackade glatt jaa.

Vi tog jollen över floden Arade och tillbringade dan på beachen nära Ferragudo. Första dagen vi har en slappardag. Hans tar ett dopp. Rätt behagligt tyckte han. Jag nöjer mig med att läsa en bok. Solen stekte på rejält.

Vi går upp till strandbaren intill och äter en hamburgare. Det är ju några timmar kvar till kl 20 när vi ska gå ut.

Janine, Frank, deras vänner Paul och Innike, Hans och jag går upp till hotell Tivoli entren vid 19:30 för att vänta på Uber som är en sorts taxi. Vi är sex personer och har beställt en stor bil. Av någon oklar anledning avbokar den sig själv. Vi bestämmer att vi ska promenera eftersom det tar för lång tid till nästa bil kan komma.

Restaurangen, Casa Da Tocha, är liten och populär, så man behöver boka bord i förväg. Den ligger centralt men långt inne bland gränderna, inte så långt från bron.

Alla beställer mat, öl och vin. Hans och jag väljer fisk de andra tapas.

Alla utom Hans och jag får in mat ganska snabbt. Vi väntar. Fado-artisterna  sjunger  och spelar i flera omgångar och vi väntar fortfarande på maten.

De andra runt bordet och i restaurangen får in flera omgångar med påfyllning och vännerna börja undra om vi har beställt frukost. Jag ger tillslut en liten hint om att vi beställt fisk. Personalen har glömt oss. En och enhalv timme efter vår beställning får vi maten som är lika delikat som den ser ut.
Musiken är trevlig och publiken, som består av flest portugiser sjöng med i refrängerna. En rolig upplevelse trots den långa väntan på mat.

Promenad tillbaka. Vi är glada och nöjda.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Söndag 21/11 ARC starten

Ska försöka ge några ögonblicksbilder från ARC starten idag. Första start gick 12:30, sedan med 15 minuters mellanrum, i tre omgångar.   Av ...