Om mig

Mitt foto
Jag, Christina Berggren och min make Hans har drömt om att göra en längre segling i många år. Hittills har vi seglat Östersjön kors och tvärs från norr till söder. Alla seglingar utom en har skett på sommarsemesterveckor. Den sista seglingen, 2016, tog tre månader. Vi gick norrut upp till Töre i Norrbotten. Rundade bojen där och seglade sedan finska sidan söderut från Valsörarna och Wasa, via Åland och hem. En magisk sommar. Under många år har vi åkt till OSK, oceanseglarklubben, i Stockholm. Lyssnat på spännande och lärorika föredrag från de som redan varit ute eller fortfarande är ute på sina seglatser. Säkerhet, teknik, sjukvård ombord, har varit givande ämnen. Även diskutioner om relationer ombord. Vi var med och startade en lokal förening till OSK, i Västerås. OSK Mälardalen fortsatte i samma anda. Intresset för långsegling var stort. Efter 6 år måste vi lägga ner. Vi behövde tid att förbereda och planera för vår egen segling.

2021-02-19

16/2 Calima igen. Höga partikelvärden.

Calima igen. Partikelvärdena har sedan igår kväll legat mellan 400- 800 USAQI. Det räknas som hazardous. Farligt för hälsan. Man ska helst stanna inne.

Jag fotade på förmiddagen. Då låg värdet på 480. Disigt och solen skymtade bakom allt damm. 

Vi stängde in oss hela dagen. 


Förra året var det värre då såg det ut såhär













När pappa hörde om caliman kom han ihåg denna visa av Evert Taube:

Himlajord

Text och musik: Evert Taube, 1957

Den jorden som du trampar hos mig på Crimson Creek,

den kommer ifrån himmelen och den har gjort mig rik,

den duggade så sakta i många tusen år,

det är en himlajord, min vän, den jorden där du står.

De säger att den kommer från öknen västerpå,

men ifrån himlen föll den, det kan du lita på.

Och oceanens vindar bar regnet till vår bukt,

och jorden drack och grönskade och satte blom och frukt.


Till denna himlajorden kom jag som timmerman,

i Falkenberg jag föddes, John Löfgren var mitt namn.

Nu kallar jag mig Loffgren och odlar apelsin.

Trehundra kor jag äger nu, sex hästar, åtta svin.

Så talte farmar Löfgren, jag svarade som så,

att lantbruk var det yrke som jag minst förstod mig på.

Men att jag hört på Pampas ett yttrande ibland

om jorden där att den kom dit med storm från Incas land.


”Den kallas lössjord”, sa jag, ”den kommer som ett damm

ett stoft från heta öknar som vindarna bär fram.”

”Om saken ter sig sådan i vetenskapens ljus,

så är det dock en himlajord du ser ifrån mitt hus.”

Det låg en vacker tanke i Löfgrens romantik,

en tro på nåd från ovan som gjorde honom rik.

Han slet där i sin djungel med halländsk energi,

och han odlade den himlajord som han nu sover i.


Hans rikedom var dock ringa, det har man insett nu,

hans egendom tog banken, en kviga fick hans fru.

Men apelsiner lysa i Löfgrens spår som guld

i urskogen i Queensland, och kvittad är hans skuld.

Själv går jag i Ligurien på Medelhavets strand,

det blåser från Sahara och rymden står i brand.

Jag tänker på John Löfgren, min vän vid öknens rand.

Det faller jord, jungfrulig jord, från himlen i min hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Söndag 21/11 ARC starten

Ska försöka ge några ögonblicksbilder från ARC starten idag. Första start gick 12:30, sedan med 15 minuters mellanrum, i tre omgångar.   Av ...