Om mig

Mitt foto
Jag, Christina Berggren och min make Hans har drömt om att göra en längre segling i många år. Hittills har vi seglat Östersjön kors och tvärs från norr till söder. Alla seglingar utom en har skett på sommarsemesterveckor. Den sista seglingen, 2016, tog tre månader. Vi gick norrut upp till Töre i Norrbotten. Rundade bojen där och seglade sedan finska sidan söderut från Valsörarna och Wasa, via Åland och hem. En magisk sommar. Under många år har vi åkt till OSK, oceanseglarklubben, i Stockholm. Lyssnat på spännande och lärorika föredrag från de som redan varit ute eller fortfarande är ute på sina seglatser. Säkerhet, teknik, sjukvård ombord, har varit givande ämnen. Även diskutioner om relationer ombord. Vi var med och startade en lokal förening till OSK, i Västerås. OSK Mälardalen fortsatte i samma anda. Intresset för långsegling var stort. Efter 6 år måste vi lägga ner. Vi behövde tid att förbereda och planera för vår egen segling.

2018-09-29

Lördag 29/9

Klockan ringer 04:30. Vi har 67 Nm framför oss och vi vill komma fram när det är ljust.
Det är lugnt i viken men dimma. När vi ska ta upp ankaret blir det problem igen. Hans får upp ankaret men lanternorna slocknade. Tur att vi har lanternor i masttoppen också.
Vi kommer iväg tjugo minuter senare.
Tar det lugnt. Radarn är bra i detta läge. Vi får  hålla utkik hela tiden när vi kommer utanför hamnen så vi ser flaggor och dunkar som markerar för nät. De är svåra att se och fångas inte upp av radarn.
Dimman följer oss nästan hela dagen. När sikten klarnar och vi ser land är det sandstrand hela vägen. Kilometer efter kilometer.  Den suddiga bilden beror på fotografen men visar sandstranden en liten bit.
























Infarten till Figueira da Foz.

















Vinden blåste från land så det blev en kamp på pontonen för att fånga båten. Pontonen var gungig och när jag stod där började både pontonen och mina ben att skaka. Pontonen och min kropp kom i våldsam självsvängning. Finsk Jenka i 100Hz. Det blir som en svindelkänsla. Vet inte om man kommer stå kvar eller ramla i. En man dök upp och undrade om han kunde hjälpa oss. Jag såg knappt honom men utbrast "Ja!!vad skönt, jag kan förstå vad han säger".
Det visade sig vara en norrman i båten bredvid. Han stod och duschade när han såg oss. Joo, han hade handduk, han rusade från duschen för att hjälpa oss. Dagens hjälte. Återvände till båten för att slutföra duschen.

Hamnfiskarna som är talrika i alla hamnar


dök på vår båt och började kalasa på underredet som blivit ganska lurvigt vid det här laget.
De blev blanka när de vände undersidan till.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Söndag 21/11 ARC starten

Ska försöka ge några ögonblicksbilder från ARC starten idag. Första start gick 12:30, sedan med 15 minuters mellanrum, i tre omgångar.   Av ...