Om mig

Mitt foto
Jag, Christina Berggren och min make Hans har drömt om att göra en längre segling i många år. Hittills har vi seglat Östersjön kors och tvärs från norr till söder. Alla seglingar utom en har skett på sommarsemesterveckor. Den sista seglingen, 2016, tog tre månader. Vi gick norrut upp till Töre i Norrbotten. Rundade bojen där och seglade sedan finska sidan söderut från Valsörarna och Wasa, via Åland och hem. En magisk sommar. Under många år har vi åkt till OSK, oceanseglarklubben, i Stockholm. Lyssnat på spännande och lärorika föredrag från de som redan varit ute eller fortfarande är ute på sina seglatser. Säkerhet, teknik, sjukvård ombord, har varit givande ämnen. Även diskutioner om relationer ombord. Vi var med och startade en lokal förening till OSK, i Västerås. OSK Mälardalen fortsatte i samma anda. Intresset för långsegling var stort. Efter 6 år måste vi lägga ner. Vi behövde tid att förbereda och planera för vår egen segling.

2018-09-03

Måndag 3/9 Falmouth över Biscaya till A Coruna 8/9

 Har gått runt på stan en stund. Letat efter en butik med båtprylar. Stan är så mysig med smala gator, höga backar och små butiker. Skulle gärna stanna här längre.
Hans har kollat distansen  över Biscaya och räknat på olika alternativ. Tittade på vädret. Det är svårt  med så långa avstånd. NilsJohan kan tänka sig att gå över samtidigt med oss om hans kamrat Kristen  kan acceptera det. Han kommer till Falmouth denna kväll.

Hans kontaktar OSK´s meteorolog Anna och ber om råd. Jan och Lilian kommer över och tar farväl. De seglar vidare i morgon.  Det har varit så trevligt att umgås med dem. Tänk att ett möte i tvättstugan kan leda till så trevlig gemenskap.

Nils Johans kompis Kristen gillade tanken på att ta vägen över havet. Vad trevligt att ha sällskap med varandra.

4/9 Tisdag

Vi fick bråttom att förbereda oss. Hade egentligen tänkt åka i morgon onsdag. Nu ville vi bli klara så fort som möjligt.
Hans lagade lådan som åkte i golvet på vägen hit. En gummilina med krok i en ände som hakar fast i övre kanten på kartbordet fastsatt i en ögla  längst ner ska hålla lådorna på plats när det lutar.
Stora genuan måste lagas Det blå UV skyddet har lossnat och fladdrade vilt. Av en slump råkade vi gå förbi en segelmakare (Penrose) igår kväll.

Han stod ute och rökte. Vi pratade med honom och han lovade hjälpa oss om vi kom över med seglet på förmiddagen. Det blev att ila iväg till honom med seglet och under tiden han fixade det passade vi på att handla mat. Drog upp jollen på däck. Det blev så tungt. Vi kunde inte få den i en bra vinkel pga båten framför. Tur nog så kom norrmännen och hjälpte till. Segelmakaren kom till oss med seglet i båt. Hans fick följa med honom tillbaka för att betala. Blev sedan skjutsad tillbaka igen. Byte av segel och att vika ihop den lilla genuan som fått vara ersättning till idag. Sedan var det bara att tanka diesel kvar. När vi kommer till pumparna var det lunchstängt.
Klockan 14:12 skulle de vara tillbaka. 35 minuter. Jag rusar iväg till en fish and chips restaurang och handlar mat.


Springer tillbaka och vi hinner äta det mesta innan personal kommer till macken.
 Norrmännen ligger och snurrar en bit ifrån och väntar på oss. Hans får meddelande från Anna att vindarna ska vara bra. Det känns bra att ha fått även hennes syn på vädret.
Klockan 14:30 är vi påväg. Vinden tar tag i Lajka och vi ligger före norrmännen.
Vi har kontakt på telefon och vi säger att vi ska hejda oss om de kommer för långt efter. De har tyngre båt och kommer gå snabbare när vinden ökar. De  hissar spinnaker en stund men tar ner den igen. Snart får vi ett upprop på VHF från dem. De har problem med autopiloten. Den orkar inte med  att styra båten när det är slör och i denna dyning. De har beslutat sig för att gå till Frankrike i stället. Det var synd om dem men det var nog det bästa beslutet. Synd för oss att missa trevligt sällskap.
Det gick snabbt, vi hade fulla segel. Mot kvällen ville jag reva storen för säkerhets skull. Så blev det.


Solnedgång och sedan kompakt mörker.

 Ingen måne och inte en stjärna. Vi såg inte ens seglet. Plötsligt fick Hans syn på mareld som glittrade psykedeliskt när han spolade på toan. Även ute på havet. Det vita skummet längs vågtopparna lyste upp i mörkret och marelden glimmade.
Båten gungade kraftigt från sida till sida hela natten. Vi turades om att sova. I början två timmar åt gången sedan längre och längre pass.
Radarn har visat flera fartyg som vi passerat ibland nära och ibland på långt håll. Vi har sett dem som ljuspunkter.
Vi har medvind Vågorna är höga. Bakom oss tornar de upp sig högt över aktern.  Rusar fräsande mot oss, lyfter upp Lajka och ger en skjuts framåt.


Vågorna vid sidan om oss är också skummande och bildar dalgångar som Lajka glider mjukt och fint ner i till nästa uppåtstigande våg. Båten rör sig så fint att det inte känns skrämmande.



Efter klockan sju börjar det ljusna och vi kan se lite bättre.

 Några delfiner hänger med oss en liten stund. Det är alltid mysigt sällskap.


Tisdag 4/9
Vi tar ner storseglet för att minska lite på gungandet. Något lite hjälpte det men inte helt. Vi gör bra fart med bara genuan 6-8 knop. Vinden varierar mellan 6-15 m/s.

Andra  natten ser vi lite stjärnor men molnen dominerar. Mareld även i natt. Vi minskade på genuan innan mörkret kom. Även om det minskade farten kändes det bättre. Vi fick problem med att skotet fastnade under ena pontonen på jollen. Jag måste upp på däck och lossa det.
För att det inte ska ske igen lade vi en lina från pontonen upp till en knap på masten ner till nästa ponton. Skoten kommer nu inte bakom linan.

När skotlinan slår mot vanten lossnar det från genuan, som fladdrar för fullt. Inte bra. Vi rullar in seglet och jag ska upp på däck igen trots att det gungar och skummar. Bara sätta på sig livlinan och krypa sakta framåt för nästa balansakt. Nu måste jag resa mig upp längst fram och nå öglan för att åter fästa skothaken i seglet. Några duschar får jag från havet men lyckas ändå få fast haken. Kände mig stolt efteråt trots att jag var mycket torr i munnen. Skönt att veta att man kan klara av mer än man tror. Jag vägrar låta Hans gå upp på däck. Det är mitt jobb.


Onsdag 5/9
Tredje natten är det stjärnklart. Vackert. Vi tar längre vakter och får möjlighet att sova, eller, det kan man egentligen inte så det blir vila. Nätterna har varit torra jämfört med Nordsjön där fukten var mer påtaglig. Vi har inte behövt frysa, men så har vi underställ, ulltröjor och sjöställ på oss. Även mössa.

På dagen kan man ju lika gärna vila i sittbrunn men först en titt på läget.



Torsdag6/9
Sista natten var fuktig. Kände mig blöt om händer och fötter,  Det kylde. Fler vågor sköljde över oss. Vinden hade vridit och vi fick den från sidan.
Att laga mat är en balansakt för sig. Man måste hålla i sig och stå med benen brett isär för att hålla balansen. Man måste också hålla i mat, tallrikar och bestick om man ville ha dem kvar. Allt ville glida iväg och beblanda sig med andra sidans kläder böcker kameran mm. Vi åt varm mat varje dag, som tillagades  i ugnen. Vi hade köpt färdiglagad mat. Lasagne, moussaka och köttpaj bl.a. Det var ovanligt gott för att vara färdigköpt.
Det hände att vi slungades iväg tvärs över salongen, när vi tappade koncentrationen en stund.  Tur att båten inte är så bred. Hjälm skulle behövas.
Det var svårt att aktivera sig med något annat än seglingen. Provade lösa korsord, Hade lite frågesport. Bäst gick det att lyssna på en ljudbok. Då gick tiden fort.


Det är även intressant att iaktta vågorna. Hur de växer i storlek. Blandar sig med andra vågor och bildar som en kraterliknande formation som vi sjunker ner i för att sedan lyftas upp med nästa våg.

Fredag 7/9
Fjärde natten försökte vi dra ner på farten. ville inte komma fram mitt i natten när man inte ser något. En bra tag kunde vi gå i 3-4 knop men så ökade vinden igen och farten till 6-7 knop.
När vi närmar oss A Coruna är det fortfarande mörkt. Vi försöker driva så långsamt som det bara går. Det är omöjligt att förstå hur landskapet ser ut. Vad är nära och vad är långt ifrån. Ögats avståndsbedömning fungerar inte så bra. Tur att vi har plottern. Solen går upp och vi ser landskapet igen.


Den här fyren är världens äldsta fungerande fyr. Från 100- talet... Ja jag sa 100 talet. Byggd av romarna. Renoverad på 1700-talet.

Plötsligt är det fullt med delfiner omkring oss. Vi hör deras karakteristiska fnysande när de kommer upp till ytan. Det var lyckat att Lina ringde precis då så hon och barnen kunde se dem på Whats up.


Inloppet till Marina Coruna




 Inne i Marina Coruna mötte hamnkaptenen oss och gav oss en plats. Hans spolar av båtdynor och sjökläder med sötvatten, innan vi lägga oss och sover några timmar. Sedan går vi upp och inklarerar.
I hamnen finns flera svenska båtar. Bl.a ett ungt par som ska segla till Karibien.

Nu känns det som att vi kan börja ta semester. Hittills har tanken på Biscaya dominerat och att vi är ute så sent på året. Funderingar på kan vi åka över. 

Nu är det gjort och vi kan vi koppla av. Idag är det högsommarvärme, 27 grader. Första gången shortsen åker på. Nu måste vi vänja oss vid värmen.

I hamnen finns en riktig skönhet.

En tur i gamla stan innan vi knyter oss för natten. Vi finner annorlunda men mysiga miljöer







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Söndag 21/11 ARC starten

Ska försöka ge några ögonblicksbilder från ARC starten idag. Första start gick 12:30, sedan med 15 minuters mellanrum, i tre omgångar.   Av ...