Om mig

Mitt foto
Jag, Christina Berggren och min make Hans har drömt om att göra en längre segling i många år. Hittills har vi seglat Östersjön kors och tvärs från norr till söder. Alla seglingar utom en har skett på sommarsemesterveckor. Den sista seglingen, 2016, tog tre månader. Vi gick norrut upp till Töre i Norrbotten. Rundade bojen där och seglade sedan finska sidan söderut från Valsörarna och Wasa, via Åland och hem. En magisk sommar. Under många år har vi åkt till OSK, oceanseglarklubben, i Stockholm. Lyssnat på spännande och lärorika föredrag från de som redan varit ute eller fortfarande är ute på sina seglatser. Säkerhet, teknik, sjukvård ombord, har varit givande ämnen. Även diskutioner om relationer ombord. Vi var med och startade en lokal förening till OSK, i Västerås. OSK Mälardalen fortsatte i samma anda. Intresset för långsegling var stort. Efter 6 år måste vi lägga ner. Vi behövde tid att förbereda och planera för vår egen segling.

2018-10-11

Cascais fredag 11/10

Hans sitter och lägger ut kurser. Jag jobbar med bloggen och fixar med annat. Tiden går. På eftermiddagen tar vi en promenad. Det finns fina små badplatser mitt i stan. En liten butik vi besökte hade ett stort fönster ut mot stranden. Vi utför några ärenden innan vi går tillbaka till båten och lagar mat. Efter maten är det snart solnedgång. Hans vill gå på promenad men jag orkar inte. Han går iväg ensam.

Mina tankar där jag sitter.
Klockan är  halv åtta. Solen har nyss gått ner och det är skymning. Allt ärr stilla. Jag har tagit paus. Känner mig så trött. Hans får gå på upptäcktsfärd ensam i kväll. Jag måste ”bara vara”. Få tid. Det är intensivt och tröttande att byta hamn planera och ställa om hela tiden.   Det är så mycket som är intressant spännande och roligt. Plötsligt behöver jag bare en stund för mig själv. 
Jag har pratat med Teresa och Arvid och Vidar.  Det är så viktigt att få information hemifrån och hålla kontakten med mina nära och kära.

 Diskar upp efter maten. Då hörjag en mamma, fransyska, leka stillsamt och sjunga för sina två barn i båten mitt emot. De gissar jag är ca 2 och 4 eller 5  år gamla. Det låter så harmoniskt. Männen på båten pratar om andra saker, som rör båten antar jag. Två olika världar men ändå inte. Ett av barnen pockar plötsligt på sin pappas uppmärksamhet. Får det en stund och sedan forsätter det. Tills det plötsligt är tyst. De har nog gått och sova. 
Vilken fin avslutning för barnen på dagen och det gör mig gott att höra.
Jag kan även höra hur vågorna bryter mot muren vid sidan av mig. Tittar jag dit kan jag ibland se hur vattnet stänker högt över kanten.

Den här stunden skänker mig den ro jag behöver just nu.

Jag  är så privilegierad och lycklig att kunna göra denna resa tillsammans med Hans. Att vi lyckades genomföra den. Vi säger det till varandra flera gånger. ” Tänk att vi är här” .

Hans kommer tillbaka och talar om hur härligt det var. Han visar lite foton från telefonen.  
































Seat inviger ny bilmodell i hamnen enligt vakten. Pressvisning. Dock var bilen gjuten i betong!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Söndag 21/11 ARC starten

Ska försöka ge några ögonblicksbilder från ARC starten idag. Första start gick 12:30, sedan med 15 minuters mellanrum, i tre omgångar.   Av ...