Om mig

Mitt foto
Jag, Christina Berggren och min make Hans har drömt om att göra en längre segling i många år. Hittills har vi seglat Östersjön kors och tvärs från norr till söder. Alla seglingar utom en har skett på sommarsemesterveckor. Den sista seglingen, 2016, tog tre månader. Vi gick norrut upp till Töre i Norrbotten. Rundade bojen där och seglade sedan finska sidan söderut från Valsörarna och Wasa, via Åland och hem. En magisk sommar. Under många år har vi åkt till OSK, oceanseglarklubben, i Stockholm. Lyssnat på spännande och lärorika föredrag från de som redan varit ute eller fortfarande är ute på sina seglatser. Säkerhet, teknik, sjukvård ombord, har varit givande ämnen. Även diskutioner om relationer ombord. Vi var med och startade en lokal förening till OSK, i Västerås. OSK Mälardalen fortsatte i samma anda. Intresset för långsegling var stort. Efter 6 år måste vi lägga ner. Vi behövde tid att förbereda och planera för vår egen segling.

2018-07-13

12/7 + 13/7 Höganäs till Anholt

Vaknar till en solig morgon. På datorn varnar SMHI för hög värme i Skåne. Kan bli över 29 grader. Synd om djuren och bina när det blir så torrt och vattenbrist. Hör på radion att bönderna måste slakta på grund av matbrist för korna. Bina har för lite mat inför vintern att de redan börjar ta av det egna lagren Biodlarna kan inte slunga mer honung i år utan måste i stället mata bina med sockervatten för att de ska överleva.  Allvarligt läge minst sagt.

Vi planerar att gå till Falkenberg. Första nyheterna på radion säger att det är explosionsrisk i ett melasslager, som börjat jäsa.  De hade börjat tömma för att minska explosionsrisken.

Under seglingen mot Falkenberg kommer vi på att vi kan korta sträckan till Norge om vi ändrar vi kurs mot Anholt i Danmark. Klockan  12:30 gör vi slag i saken. Vi hissar danska gästflaggan, vinkar till Kullens fyr och har en fin dag på havet.

Vi hade rak motvind 5ms, Är det kryss vill vi inte segla. Det var motorn som fick jobba. Sysselsättning under färden blev korsord. Lyssna på bok och sticka.

Anländer till Anholt precis när solen gått ner i havet. Anholt är en fiskehamn och färjeläge. Det finns flera hamnbassänger. En för fiskebåtar och färjan och en för räddningsbåten.I den yttre hamnbassängen låg segelfartyg långsides efter stenpiren. Segelbåtar låg för ankar för att nästa dag hinna få en plats i inre bassängen vid en brygga eller långsides vid annan båt.
I inre bassängens såg vi en skog av master.
 Uteslutet att vi får plats där. Vi  svajankrar. Till en början vill inte ankaret fästa men det fungerar till slut. Hans satte ankarlarmet på plottern så vi skulle varnas om båten skulle dragga. Det är flera båtar omkring oss. Några ganska nära. Vi dricker te och lägger oss

Hans somnar direkt. Jag lyssnar på en bok och när jag ska släcka hör jag larmet. Väcker Hans  som frågar hur det  ser ut. När han får positivt svar ber mig slå av larmet och fortsätter sova. Jag hittar inte avstängningsknappen. Trycker runt och tappar bort ankarbilden som visar hur vi rör oss. Hans mumlar att larmet kommer igång igen. Jag väntar.  Kollar de andra båtarna hela tiden. Det är lugnt ute trots att det viner i masten. Jag är vaken hela natten, ser solen gå upp. Fiskebåtarna kommer tillbaka med nyfångad fisk.

Morgontidiga  seglare hissade segel och gav sig iväg. De  blev fler och fler och vi antog att nu finns det säkert plats för oss därinne.
Efter frukost tog vi ner jollen och åkte in för att lokalisera efter plats. Det var så mycket båtar en skog av master. Lediga platser såg vi inte. Det ser bara rörigt ut. Båtarna låg i flera rader fästa vid varandra. Några hade haft tur och fått en bryggplats. Det var en stor bassäng med många vinklar och vrår.

Vi zicksackade oss runt och längst in i hamnen bakom några gigantiska motorbåtar där man inte trodde att det fanns någonting, hittar vi en ledig plats. Åker tillbaka till Lajka. Fäster jollen på släp och åker in. Förbi alla väntande båtar som inte vet vad vi hittat. När vi ska förtöja är det för liten svängvinkel. Det strular till sig både fram och bak. Jollen ställer till problem. Det blir lite krångel att komma i rätt vinkel. En bojpinne lutar in över vår plats. Kommer på  fel sida om den. Fastnar i grannens jolle och mannen fick skära loss en lina som höll den. Fler människor blev engagerade men tillslut så låg vi där så fint. Känns bra. Det kommer nog gå bättre när vi ska ut då jollen är upphängd i sina hävertar.

Har man svårt att hitta en plats för jollen är detta ett hett tips

Hans går upp till hamnkontoret och betalar. Han tar ett bad i den fantastiska sandstranden alldeles intill vår brygga, medan jag vilar en stund.

Barnen har en egen krabbfångarbrygga där de kan fånga små krabbor med håv. De älskar det. Se bredvid motorbåtarna på bilden. Härligt att man förstår barnens betydelse och satsar på att de ska ha något spännande att göra.Trivs barnen trivs föräldrarna.

När Hans har badat klart ger vi oss ut på utflykt. Vi ska hyra cyklar. De bästa är redan uthyrda. Det finns en tandemcykel som vi väljer. Ingen av oss har cyklat på en sådan tidigare så det känns spännande. MEN det blev en ansträngande och äventyrlig färd, som jag kan tycka är roligt efteråt, inte då.  Jag satt bak. Såg bara Hans ryggtavla med en blå ryggsäck. Åt sidorna kunde jag också se. Men vad hände framför oss. Vägen var smal, ömsom sand ömsom steniga partier eller stigar. På några sträckor astfalt. Mycket folk som gick kors och tvärs. Barn som cyklade var oberäknerliga. Jag fick lita på Hans till 100%. Om jag försökte vrida på styret vred jag  även på Hans sadel. Cykeln var skranglig. Kedjan skrek när han växlade.

Utflykten var intressant. Vi besökte den lilla byn 3 km längre bort. Här små genuina hus.

Vi fortsatte. På ön finns Europas nordligaste öken. Den ville vi se. Vi fick lämna cykeln för att ta oss fram gående över området

Det var mjuk sand och låga enbuskar och kråkbärsris över hela området. Det doftade så gott av
enbärsbarr.

Över denna öken kom ett liten plan flygande. Det fanns en flygplats i närheten där vi var.  Trafikerar livlig.

Vi hittade också en kilometerlång sandstrand där Anholts fyr ståtade långt ut på udden. Ett dopp blev det.

Tillbaka till hamnen utan skråmor. Nyfångad makrill, färskpotatis till middag då vi också testade att koka varsin hummer.