Första natten på havet. Det blev aldrig riktigt mörkt. Lite molnigt men månen lyckades titta fram emellanåt. Enstaka stjärnor blinkar mot oss.
Ser ett par fiskebåtar ca 1 Nm från oss. På radarn är de 8 st.
Vi turas om att sova. Nu sover vi inne i salongen. Det är mer vilsamt än i sittbrunnen.
Vi har sol, motvind och motorgång. Inte drömläge precis. Kryssar samtidigt som vi motorseglar. Nu börjar vi undra om dieseln kommer att räcka. Lajla har stångats mot vind och vågor så länge. Vi som skulle ha vindar från SV.
Vi har kontakt med Serendipity på VHF. De är 8 Nm före oss.
Nu börjar oljeplattformarna dyka upp framför oss.
Halv tre är det fortfarande motvind. Vi slår av motorn. Måste spara på bränsle. Nu får vi klara oss trots att vinden är svag.
Äter skaldjursaladåb som vi inhandlade i Farsund. Den var kall och inte så smakrik. Synd att vi inte hade citron att droppa över den.
Vi får inte passera för nära oljeplattformarna. Det finns fartyg som ligger och passar så det inte sker. Vi känner att de har koll på oss. Platsen dessa befinner sig på är Everest gas field. Vi har fyra torn omkring oss. Ett av dem med brinnande låga.
Nu befinner vi oss 57grader 48minuter 893N och 001grader48 minuter 391 O. Gör 4 knop, vind 5,5 m/s. Vi vill helst inte gå under 5 knop. Det är kryss.
Vi går mot Forties oil field 4,5 knop. Hoppas vinden vänder till vår fördel snart.
Kl 21:45, Hans väcker mig. Han har fått syn på delfiner runt båten.. Jag skyndar mig upp. Vilken fin upplevelse. De är inte lätta att hinna få på bild.
Vi har hamnat lite för nära en av oljeplattformarna. De ropar upp oss och ber oss vika av några grader från dem. Vilket vi gör
Solen går ner Det är lugnt. Går med motor. Vi har inte tur med vinden. Det går inte segla. På VHF hör vi att våra båtvänner har seglat i flera timmar med fin vind,
Nu väntar en natt som jag hoppas blir fin. Ser bra ut hittills. Oljeplattformarna är upplysta som julgranar och från många av dem brinner låga som bränner bort överflödig gas. Undrar varför de inte kan ta vara på gasen.
Kl. 23:45 Månen lyser så klart. Vinden svag. Vi gör 3-4 knop. Seglen slår i de gungande vågorna och gör det omöjligt att segla.
Det dyker upp problem. AIS-data uppdateras inte längre på plotters. Verkar som plottern är överlastad på något vis. VHF får ingen positionsdata från plottern. Mörkret har fallit och det är inte läge för felsökning. Tur att vi har radarn. Diesel finns mellan 1 liter och 40 liter. Svårt att veta. Tankmätarens visarinstrument pendlar så mycket att den inte går att avläsa. Vi måste spara så mycket att vi kan motorisera in i hamn. Farten har legat på 2-3 knop hela natten. Månen lyser blodröd när den går ner vid horisonten. Tydligen ett fenomen som vi inte ser förrän om 100 år igen. Synd att jag inte fotade. Samtidigt som den går ner så går solen upp vid motsatta horisonten.
Klockan sju fyller vi på diesel från reservdunken 22 liter. På förmiddagen kommer och går dimman. Vinden 4 m/s Ännu ingen segling utan motorgång igen. Trots att vi fyllt på bränsle vill vi inte motorisera hela vägen och riskera att det tar slut.
Två och en halv timme senare kan vi segla igen i en fin vind. Underbart efter att så länge tragglat i 2-3 knop. Nu gör vi 5,3 knop i en slör. Härlig segling. Har inte sett mer än en båt sedan jag tog över passet . Helikoptrar kör skytteltrafik ut till oljeplattformarna.
Vi har 21,7 Nm kvar till målet. I den här takten kommer vi till Peterhead ca 17:50 engelsk tid. 18:50 svensk tid. Hoppas den fina vinden håller i sig.
Vi skymtar land 17:20. Hans ropar upp hamnkontoret och meddelar vår ankomst.
Klockan 19:00 förtöjer vi i Peterhead. Ankardram intas. Vi bjuder över Ulf och Lasse på en whisky och pratar om överfartens upplevelser. De har haft bättre tur än oss med vind. Vi hamnade för lång norrut. Kvällen avslutades med att staden bjöd på ett långt fint fyrverkeri.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar