Om mig

Mitt foto
Jag, Christina Berggren och min make Hans har drömt om att göra en längre segling i många år. Hittills har vi seglat Östersjön kors och tvärs från norr till söder. Alla seglingar utom en har skett på sommarsemesterveckor. Den sista seglingen, 2016, tog tre månader. Vi gick norrut upp till Töre i Norrbotten. Rundade bojen där och seglade sedan finska sidan söderut från Valsörarna och Wasa, via Åland och hem. En magisk sommar. Under många år har vi åkt till OSK, oceanseglarklubben, i Stockholm. Lyssnat på spännande och lärorika föredrag från de som redan varit ute eller fortfarande är ute på sina seglatser. Säkerhet, teknik, sjukvård ombord, har varit givande ämnen. Även diskutioner om relationer ombord. Vi var med och startade en lokal förening till OSK, i Västerås. OSK Mälardalen fortsatte i samma anda. Intresset för långsegling var stort. Efter 6 år måste vi lägga ner. Vi behövde tid att förbereda och planera för vår egen segling.

Bloggarkiv

Leta i den här bloggen

2018-08-25

25/8 Dale yacht club till Milford marina.



Natten har varit orolig. Det har blåst 8-9 ms. Vi var upp och kollade ankaret eftersom det larmade 2 gånger. Troligtvis pga tidvattnet som sjönk. Ankarlinan blev längre. Larmet var inställt på dess längd. Vi låg i alla fall fast ordentligt. 
Kl 03 lättade det något och jag somnade tillslut. 

Enligt Lord Nelson är den här havsviken Englands bästa hamn.

Vaknar till en solig morgon.


 Fortfarande blåsigt men mindre än tidigare. Slussen öppnar inte förrän 13:52. Vi städar och plockar i ordning. Hoppas de har tvättstuga i gästhamnen. Det behövs nu extra mycket för att få bort saltvatten ut alla kläder. Även mattor inne i båten behöver spolas av då det kommit in saltvatten här också.

Vi går i sakta mak de 5 Nm till slussen in till Milford Haven marina. På vägen dit skulle en babordsboj passeras, rätt vad det var fanns den inte. Skälet visade sig strax.


Vi kommer fram exakt i rätt tid.  För att komma in i marinan måste vi passa tidvatten och slussa in i hamnen. 


 Det är en liten flytbrygga som följer med upp i slussen. Strömmen är mycket stark när de släpper på vattnet. Den har stora kraftiga virvlar som brusar. Jag undrar om Corrywreckan låter och virvlar lika mycket när det är högvatten.


"It will be a little bit choppy", sa slussvakten. Förtöj hårt vid flytbryggan.

Direkt efter slussen ligger hamnen. Vi ligger alldeles nedanför en väg och bostadshus. Folk stannar och tittar ner. 


Även inne i husen sitter de vid sina franska balkonger och tittar ner över hamnen. Jag spolar Hans sjöställ och mina regnkläder ut och invändigt från saltvatten- Även golvmattorna spolas av. 

Tvättar ett par maskiner. Blir ytterligare två i morgon.

Varning för halt golv.
 

Hans bjuder på en ljuvlig skaldjurs soppa -en improviserad "chowder"-  med gott bröd. Han har gått en lång promenad för att handla på Lidl idag.

Här finns tydligen "the milkman" fortfarande.
Nils Johan, norrmannen vi träffade i Caledonia canal, har ringt. Vi ringer upp honom och det visar sig att han är 2 dagar efter oss. Jag som trodde att han var framme i Portugal. Nu kanske vi hinner träffas igen. Han skulle segla en bit söderut i morgon. 


Några miljöbilder tagna när vi skulle leta efter killen som eventuellt skulle kunna fylla gas.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Söndag 21/11 ARC starten

Ska försöka ge några ögonblicksbilder från ARC starten idag. Första start gick 12:30, sedan med 15 minuters mellanrum, i tre omgångar.   Av ...