Hans går ensam iväg till Gael Force Marina megamarket för att handla sjökort. De hade inte det vi var ute efter men en strömatlas som kan bli användbar. Lite annat smått blev det också Bland annat lite fiskegrejer. Får se om Nessie nappar.
Åter vid båten förbereder vi för avfärd. Idag blåser det hårt in mot land. Nära oss är det grunt. Vi får fästa en lina från aktern i vår båt till aktern vid båten bredvid. Och dra oss ut. Tyvärr driver vi och riskera åka in i en annan båt. Det blev lite hektiskt och vi fick hjälp av ett par andra seglare att komma runt. Allt slutade väl. Vi lade oss vid en ponton i närheten av bron och ropade upp brovakten för broöppning. Vi fick vänta till kl 15:00 Sedan till 15:20. De väntade på några större båtar från andra hållet. Under tiden gick Hans till Caley Marina som låg närmare hamnen, och fick tag på de sjökort vi ville ha.
Bro öppning och fyra slussar skulle passeras.
Det är inte som att slussa i Södertälje eller Hammarby. Här får man kasta en lina 3 meter upp i luften och hålla fast. Slussvakterna är hjälpsamma och vänliga. Jag fick gå upp på land och hålla i båtens förtamp under slussningen och sedan leda båten in i nästa sluss. Det var enklare än att vara i båten. Jag tyckte det var stressigt men slusskillen gav mig beröm 9 av10. Innan vi passerat alla 29 slussar är vi väl luttrade.
Det är inte som att slussa i Södertälje eller Hammarby. Här får man kasta en lina 3 meter upp i luften och hålla fast. Slussvakterna är hjälpsamma och vänliga. Jag fick gå upp på land och hålla i båtens förtamp under slussningen och sedan leda båten in i nästa sluss. Det var enklare än att vara i båten. Jag tyckte det var stressigt men slusskillen gav mig beröm 9 av10. Innan vi passerat alla 29 slussar är vi väl luttrade.
Vi kör genom en vacker grönskande kanal.
Vi kom inte igenom sista slussen för dagen eftersom en större båt hade tagit för lång tid på sig. De hann stänga. Vi förtöjer vid en ponton men det är grunt och vi slår i kölen i botten. Alla platser framöver är privata. Känns surt att gå till en sådan. Vi byter plats med engelsmännen som ligger bakom oss. De ligger på lite djupare vatten och de har dessutom sänkköl. Det fungerar bra och vi får en lugn kväll.
I morgon försöker vi gå igenom tidigt och hoppas på att vi slipper hyrbåtarna.
Ryktet säger att förarna av dem är helt okunniga på att framföra snabba båtar och kör som vildar. Båtarna är fulla med skador och har bumpers skodda med stora gummibalkar och rostfria band.
Ryktet säger att förarna av dem är helt okunniga på att framföra snabba båtar och kör som vildar. Båtarna är fulla med skador och har bumpers skodda med stora gummibalkar och rostfria band.
Här finns inga krav på förarlicens på snabba båtar. Hu ja. Vilka monster ska man vara rädd för?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar