Om mig

Mitt foto
Jag, Christina Berggren och min make Hans har drömt om att göra en längre segling i många år. Hittills har vi seglat Östersjön kors och tvärs från norr till söder. Alla seglingar utom en har skett på sommarsemesterveckor. Den sista seglingen, 2016, tog tre månader. Vi gick norrut upp till Töre i Norrbotten. Rundade bojen där och seglade sedan finska sidan söderut från Valsörarna och Wasa, via Åland och hem. En magisk sommar. Under många år har vi åkt till OSK, oceanseglarklubben, i Stockholm. Lyssnat på spännande och lärorika föredrag från de som redan varit ute eller fortfarande är ute på sina seglatser. Säkerhet, teknik, sjukvård ombord, har varit givande ämnen. Även diskutioner om relationer ombord. Vi var med och startade en lokal förening till OSK, i Västerås. OSK Mälardalen fortsatte i samma anda. Intresset för långsegling var stort. Efter 6 år måste vi lägga ner. Vi behövde tid att förbereda och planera för vår egen segling.

Bloggarkiv

Leta i den här bloggen

2018-08-06

Måndag 6/8 Seaport marina till Dochgarrach



 Hans går ensam iväg till Gael Force Marina megamarket för att handla sjökort. De hade inte det  vi var ute efter men en strömatlas som kan bli användbar. Lite annat smått blev det också Bland annat lite fiskegrejer. Får se om Nessie nappar.
Åter vid båten förbereder vi för avfärd. Idag blåser det hårt in mot land. Nära oss är det grunt. Vi får fästa en lina från aktern i vår båt till aktern vid båten bredvid. Och dra oss ut. Tyvärr driver vi och riskera åka in i en annan båt. Det blev lite hektiskt och vi fick hjälp av ett par andra seglare att komma runt. Allt slutade väl. Vi lade oss vid en ponton i närheten av bron och ropade upp brovakten för broöppning. Vi fick vänta till kl 15:00 Sedan till 15:20. De väntade på några större båtar från andra hållet. Under tiden gick Hans till Caley Marina som låg närmare hamnen, och fick tag på de sjökort vi ville ha. 

Bro öppning och fyra slussar skulle passeras.



 Det är inte som att slussa i Södertälje eller Hammarby.  Här får man kasta en lina 3 meter upp i luften och hålla fast. Slussvakterna är hjälpsamma och vänliga. Jag fick gå upp på land och hålla i båtens förtamp under slussningen och sedan leda båten in i nästa sluss. Det var enklare än att vara i båten. Jag tyckte det var stressigt men slusskillen gav mig beröm 9 av10. Innan vi passerat alla 29 slussar är vi väl luttrade. 


Vi kör genom en vacker grönskande kanal. Folk promenerar med sina hundar, cyklar eller springer. Kanalen är kantad av lövträd. Någon enstaka tall. Berg dyker upp i bakgrunden.



 Parallellt med oss går floden Ness river

Vi kom inte igenom sista slussen för dagen eftersom en större båt hade tagit för lång tid på sig. De hann stänga. Vi förtöjer vid en ponton men det är grunt och vi slår i kölen i botten. Alla platser framöver är privata. Känns surt att gå till en sådan. Vi byter plats med engelsmännen som ligger bakom oss. De ligger på lite djupare vatten och de har dessutom sänkköl. Det fungerar bra och vi får en lugn kväll. 

I morgon försöker vi gå igenom tidigt och hoppas på att vi slipper hyrbåtarna. 

Ryktet  säger att förarna av dem är helt okunniga på att framföra snabba båtar och kör som vildar. Båtarna är fulla med skador och har bumpers skodda med stora gummibalkar och rostfria band.
Här finns inga krav på förarlicens på snabba båtar. Hu ja. Vilka monster ska man vara rädd för?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Söndag 21/11 ARC starten

Ska försöka ge några ögonblicksbilder från ARC starten idag. Första start gick 12:30, sedan med 15 minuters mellanrum, i tre omgångar.   Av ...