Om mig

Mitt foto
Jag, Christina Berggren och min make Hans har drömt om att göra en längre segling i många år. Hittills har vi seglat Östersjön kors och tvärs från norr till söder. Alla seglingar utom en har skett på sommarsemesterveckor. Den sista seglingen, 2016, tog tre månader. Vi gick norrut upp till Töre i Norrbotten. Rundade bojen där och seglade sedan finska sidan söderut från Valsörarna och Wasa, via Åland och hem. En magisk sommar. Under många år har vi åkt till OSK, oceanseglarklubben, i Stockholm. Lyssnat på spännande och lärorika föredrag från de som redan varit ute eller fortfarande är ute på sina seglatser. Säkerhet, teknik, sjukvård ombord, har varit givande ämnen. Även diskutioner om relationer ombord. Vi var med och startade en lokal förening till OSK, i Västerås. OSK Mälardalen fortsatte i samma anda. Intresset för långsegling var stort. Efter 6 år måste vi lägga ner. Vi behövde tid att förbereda och planera för vår egen segling.

Bloggarkiv

Leta i den här bloggen

2018-08-24

Fredag 24/8 Irland till Wales utanför Dale yacht club



Startade strax före 10 från vår ankringsplats vid Rosslare harbour.




Startade med ett rev.  Vi hade god vind 6-8ms till en början kryssvind men när vi viker av lite söderut halvvind och en kryssbog. Har varierat mellan kryss och läns när vi gick över mot England. Över fartygsleden som vi tog tvärs över var det halvvind12-13 ms. Prognosen för dagen var ca 8 m/s och 12-13 i byarna

Vi hade sällskap av en stor svart delfin - den största vi sett -, som hoppade bredvid båten en liten stund. Kanske en flasknosdelfin. Under färden minskades förseglet då och då. Vinden ökade och det var 16m/s medvind, skenbar vind, fart 8 -10 knop. Vågorna kom från sidan och var gigantiska. De slog över båten med stor kraft. Det gungade, slog och slamrade. Det kändes hemskt. Jag var rädd och mådde illa. Hans fick ta det jobbiga och sitta fastkedjad vid rodret och sköta segel. 
När vi kom in i bukten där hamnen skulle ligga blev vågorna mindre men vinden låg på för fullt. Jag kravlade mig upp för att ta ner storseglet. Det gick inte ner helt så jag måste upp på däck och dra ner det för hand. Fallet fick jag fästa runt en knap. 

I viken där det skulle vara en flytbrygga - Dale pontoon -  fanns en liten sådan mitt i viken.  Flytbryggan var tom eftersom alla båtar låg vid boj. 
Kändes för gungigt att lägga sig vid den och vår energin var på så låg nivå eftersom vi inte ätit sedan frukost. Nu behövde vi fylla på förråden innan det blev nya utmaningar. Vi såg en segelbåt lägga sig vid flytbryggan men de fick jobba hårt i vinden. Båten ville vända sig med nosen utåt från pontonen och en man fick hoppa över till bryggan i farten. Såg inte bra ut. De kom till rätt läge till slut. 
Vi ankrade i stället. Jag kröp fram till ankarboxen och släppte ankaret. Halade ut så mycket lina som möjligt.

Jag har inte varit någon bra segelkompis idag. Känns inte bra att fega ur såhär. Hans är en hjälte. Han har gjort ett storartat jobb och var blöt inpå bara kroppen. När vi kom in till hamnen vid 18:00 hade vi gjort ca 60Nm med 7,5 knop i snitt . 

Vinden fortsatte vina i masten och i enstaka byar visade vindmätaren 14 m/s. Får kolla ankaret lite extra. Ankarvakt ställs in på plotter och i telefon. 

Jag känner mig ordentligt omskakad och längtar hem. Hans klagar inte men inte ens han vill vara ute i sådant väder igen om han slipper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Söndag 21/11 ARC starten

Ska försöka ge några ögonblicksbilder från ARC starten idag. Första start gick 12:30, sedan med 15 minuters mellanrum, i tre omgångar.   Av ...