Om mig

Mitt foto
Jag, Christina Berggren och min make Hans har drömt om att göra en längre segling i många år. Hittills har vi seglat Östersjön kors och tvärs från norr till söder. Alla seglingar utom en har skett på sommarsemesterveckor. Den sista seglingen, 2016, tog tre månader. Vi gick norrut upp till Töre i Norrbotten. Rundade bojen där och seglade sedan finska sidan söderut från Valsörarna och Wasa, via Åland och hem. En magisk sommar. Under många år har vi åkt till OSK, oceanseglarklubben, i Stockholm. Lyssnat på spännande och lärorika föredrag från de som redan varit ute eller fortfarande är ute på sina seglatser. Säkerhet, teknik, sjukvård ombord, har varit givande ämnen. Även diskutioner om relationer ombord. Vi var med och startade en lokal förening till OSK, i Västerås. OSK Mälardalen fortsatte i samma anda. Intresset för långsegling var stort. Efter 6 år måste vi lägga ner. Vi behövde tid att förbereda och planera för vår egen segling.

Bloggarkiv

Leta i den här bloggen

2018-08-08

Onsdag 8/8Urquhart castle



Vaknar tidigt. Går upp och tar Pronaxen 500mg. Ryggen vill inte bli bättre. En pina att sitta. Måste lyfta bäckenet varje gång jag ska vända mig i sängen. Gå riktigt krokig är bäst. Solen lyser men jag orkar inte stanna uppe . Lägger mig igen. 
Det är mulet vid frukosten och det börjar regna ett finstrit regn som kommer och går. 

Hans försöker kolla hur mantåget ska lagas. Det gick sönder i en av slussarna. Han lyckas med det. Helt otroligt. Han är superduktig.
 Vi motoriserar framåt mellan bergen.


Bergens sidor är ibland uppodlade.  Ofta är det tät granskog eller tät lövskog på den ena eller den andra sidan. Nyplantering av gran syns på flera platser liksom kalhyggen. . Nu förstår vi vad de vita pinnarna som fanns på berget innan Urquart castle. Det var ingen gammal begravningsplats som vi spekulerade i först. Förmodligen hänger de ihop med återplanteringarna. Ha ha!




Andra kullar har lågt växande buskar eller mossa ser det ut som och gräs. 


Det blåser fortfarande rakt mot oss. Regnet ökar och det är skönt att ha autopilot så man kan skydda sig under sprayhooden.
Jag ligger inne i ruffen och vilar ryggen Det är effektivt. Jag kan gå rakt när vi anländer till Fort Augustus. Det är fullt i hamnen. Lägger oss utanför en motorbåt. 

Vi ser många regnbågar denna kväll. Google hörde av sig och ville använda den första bilden under beteckningen viewpoint på den här platsen. Visste inte att Google har koll på vad Hans fotar!




Går upp och äter och ser oss omkring.  
Träffar tre glada skottar som låter sig fotas

Det här är ett mycket turistiskt ställe. 
I morgons ska vi upp för sex slussar för att komma upp till nästa sjö. Loch Oich, som är den högsta sjön. Den börjar med en kanal innan den breddar sig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Söndag 21/11 ARC starten

Ska försöka ge några ögonblicksbilder från ARC starten idag. Första start gick 12:30, sedan med 15 minuters mellanrum, i tre omgångar.   Av ...